2014年6月30日月曜日

culture of drinking kava

バヌアツではカヴァという飲み物が飲まれています。
お祝い事や、何か特別なことがあるときにも飲まれるようです。
女性は飲むことが禁止されている島もあるようですが、私が訪れたエフェテ島では女性も飲んでいました。
聞いたところによると、18歳未満だったと思うのですが、お酒のようにある一定の歳にならないと飲んではならないそうです。
Kava is drink that is drunk in Vanuatu.
People also drink it for special occasions.
In some island in Vanuatu, drinking kava is prohibited to women, but in Efete island which I visited this time, women also drink.
I heard that people has to be over certain age...I think it was over 18 to be able to drink kava, like alcohol in most of the countries.
とってもまずいのですが、飲んだあとはお酒を飲んだようにほろ酔い気分になります。
ほろ酔いといってもとても穏やかなものです。
ナカマルでは穏やかに会話を楽しむ人を多く見受けられます。
カヴァを一種の麻薬という人もいます。
For me the taste of kava is disgusting, but I liked the feeling which is like after drinking alcohol, relaxing and calm tipsy.
I saw many people enjoying relaxing conversations in nakamal
Some people said that kava is one of natural drugs.

ナカマルというのは色々なところに点在するカヴァバーで、日の入り頃にオープンし、
仕事終わりの人たちで賑わいます。
Nakamal is the name of kava bar which exist many place in the city I visited, Port Vila, and it opens around the time of sunset.
and those nakamals are crowded with people after work.
今回のバヌアツでの滞在中は3回飲む機会がありました。

最初は、友人と友人の会社の方が連れてってくれました。
I had opportunities of drinking kava 3 times during staying in Vanuatu this time.
My friend and her co-workers took me to nakamal for the first time.



これがナカマルカウンター。
ここでカヴァを注文します。
約100mlで100バツ、約50mlで50バツだったと思います。
いつもご馳走してもらっていたので、価格を良く覚えていないのです。
ちなみにカヴァの濃さはナカマルによって違うらしいのですが、多くの人は1回カヴァバーに行くと、3から5杯程度飲むそうです。
This is the nakamal counter.
We order kava here.
I think kava costs 100VUV for about 100ml, and 50VUV for about 50ml.
I heard the strenth of the kava is depending on the nakamal.
People around me always bought them for me, so I don't remember well...
And most people go to nakamal drink about 3 to 5 cups of kava for a visit.





カウンターの内側では、こんな風にカヴァが注がれていました。Kava was prepared like this in inside of the counter.



これを一気に飲み干します。
People drink it all at once.



 

口の中がカヴァ臭くなります。ちょっとしびれる感じもします。
なので、みなさん口の中を水でゆすいだり、唾を吐いたりしています。
After drinking kava, inside of mouth tastes like kava.
I felt little whacked in my mouth, too. 
So, People rinse their mouth with water and spit.
Well, I thought it doesn't work good enough just to rinse my mouth with water,



って、それだけぢゃ口の中のカヴァっぽさはおさまらないし、
きっとそれだけぢゃ楽しくないのでしょうか。。。
ちゃんと食べ物も売ってました♪
カヴァのカウンターの隣に、食べ物のカウンターを発見。
って、それが普通のナカマルのスタイルだそうですが。
食べ物によって価格が違うようですが、ここでも友人がおもてなししてくれて、金額は全く分かりませんでしたが。
but also it is not good enough for feeling refreshed inside of the mouth just rinse with water after drinking kava...
I found food!Well that is just normal style of nakamal...There is a food counter next to kava bar counter.
All the food there have different price, but again my friend bought them for me and I don't know the price...





ここのナカマルでは、日が暮れてくると、赤い照明を灯していました。
というのも、通常の照明だと明るすぎて、カヴァによるリラックス状態には良くないとのこと。
ナカマルというのは私の解釈ではリラックスする場所です。
日本の居酒屋のように騒いだり、声を張って会話する人たちはいませんでした。
I heard that normal light is too bright for relaxing mood with kava.
According to my interpretation, nakamal is place to be relaxed.
They turned on red colored lights when it gets dark in this nakamal.
I didn't find anybody who are clamoring or talking loudly.




これが私の二度目のカヴァ体験。
風邪気味だったけど、薬を飲むようにカヴァが風邪をやわらげてくれるのではないかと思って飲んだけど、
かえってカヴァが回って、ちょっと辛かったです(笑)
この日は、友人のオフィスにて。
彼女のボスの送別のためとのこと。
ペットボトルにカヴァを入れるんですね!
My second experience of kava was at my friend's work place.
I had a slight cold, but I thought kava may work as medicine and took it,
but kava worked stronger than usual(I guess) and I felt bit sick...
People had kava for farewell of her boss.
By the way, people put kava in plastic bottles!




同じ日に、オフィスの建物の裏でも人々がカヴァを飲んでいました。
私もちょっとだけ混ぜてもらいました!
On the same day, other people were having kava in behind of the building.
And I joined them a bit.





偉い方が見えてたそうなので、写真を撮ってもらっちゃいました!
There were quite important people in Vanuatu and I asked to take picture with me!

最後の一回は泊まっていた宿のマネージャーさんが連れてってくれました。
そこに友人も加わって!
The manager of the hostel I was staying took me to a nakamal for the last time.
And my friend joined it.




ここのナカマルは赤い照明ではなく、ちょっと薄暗いものでした。

This nakamaru didn't have red lights, but had a little dim lighting.

とここまで来てせっかくなので、お土産にカヴァをと思っていたら、街中にありました。
カヴァストア。
スーパーで売っているパウダーカヴァでなく、インスタントカヴァ、その他バラエティーにとんだカヴァ商品が売ってました。
が、カヴァを持って旅行するのは危険なので、日本に送りました。
日本に送るのも没収が怖かったので、あまり購入しませんでした。。。
After tried kava for 3 times, I thought of buying kava,
I found a store in the city.
We can buy the kava powder in the super market, but here they sell instant kava and other things relating to kava.
But it is not safe to travel with kava,
and I was going to ship to Japan with other stuff and afraid of take them away in Japan, so didn't buy much of it...





こうしてカヴァを経験して思ったこと。
味がここまで悪くなければ、きっともっと世界に広まっただろうって。
After experienced kava and I thought,
if kava doesn't taste this disgusting, kava would've been drunk in more countries in the world...

0 件のコメント:

コメントを投稿